Real Time News
for Human Resources Governance

Wat als het mobiliteitsbudget er niet komt?

De politieke crisis kan meebrengen dat het mobiliteitsbudget niet meer gestemd geraakt in de Kamer. Wat het sluitstuk had moeten worden van het regeringsbeleid loopt dan af op een sisser - en werkgevers en werknemers moeten dan verder met wat al eerder was goedgekeurd. Securex brengt daarvan een overzicht. Onthoud dat bedrijfswagens duurder blijven worden, en dat de echte schok komt in 2020.

Mobiliteit in de kijker - De bedrijfswagen in 2019 en 2020 (Securex)

Wegwijs in mobiliteit

12/12/2018

Beste HR Alert lid, mobiliteit is meer dan ooit een HR-thema. De oplossingen die je aanbiedt, hebben een impact op employer branding, rekrutering en selectie, verloning, productiviteit, retentie, werk/gezin balans enzovoort. Daarom brengen we vanaf nu om de 4 weken een nieuwsbrief die dieper op het thema ingaat. Veel leesplezier,

het team van HR Alert

 

Volgende stap: Mobility-as-a-Service

12/12/2018

Een oplossing die haar weg begint te banen is die van Mobility-as-a-Service, kortweg MaaS. Al wat een medewerker nodig heeft, is de juiste app(s) op zijn smartphone, en uiteraard heeft HR de hand in de keuze daarvan. Een concreet voorbeeld biedt een ingenieursbureau. Even tokkelen op het kleine scherm toont de verschillende mogelijkheden om de bestemming te bereiken. Tickets voor het openbaar vervoer en voor deelfietsen en -auto's zijn een vingerknip van elkaar verwijderd.

Sweco lanceert vooruitstrevend mobiliteitsbeleid (persbericht)

Haal er een mobiliteitscoach bij

De werkgevers in de omgeving van de ring rond Brussel weten wat het meebrengt als je lastig bereikbaar bent. Op stapel staan in dat gebied ook nog eens wegenwerken voor 3 miljard euro. Dit lijkt dus een uitgelezen moment om aan een modal shift te werken. De Vlaamse regering gaat twee coaches aanwerven die de bedrijven daarbij gaan helpen. De coaches gaan de concrete situatie analyseren,  aanbevelingen formuleren en de uitvoering begeleiden.

Mobiliteitscoaches helpen bedrijven bij modal shift (bericht van mobiliteitsminister Ben Weyts)

Oplossingen in je handpalm

12/12/2018

Nieuwe mobiliteitshulpmiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond, de gekende evolueren.

Joyn Joyn: eerst uitgerold in Brussel. Plant routes op basis van actuele verkeersinformatie. Combineert onder meer metro, tram, bus, trein, taxis, huurauto's, deelauto's, elektrische huurauto's, Uber, fietsen, elektrische scooters en een dienst om een parkeerplaats te vinden.

Belgium Fuel Card: een tankkaart waarmee je terechtkan in 1400 tankstations (22.000 in Europa) maar nu ook in 3600 laadstations voor elektrische auto's (72.000 in Europa), en waarmee je ook péages enzomeer betaalt. Integreert B2B-diensten zoals telematica (o.m. een voertuigvolgsysteem), facturatie en rapportering.

Whim: Finse oplossing, uitgerold in Antwerpen, na Helsinki en Birmingham. Routeplanner die oplossingen voorstelt en tickets laat kopen voor het openbaar vervoer, deelfietsen, huurauto's en taxis. Je betaalt per rit of met forfaits. Wie zijn auto van de hand doet, krijgt van de Stad Antwerpen een korting van 20 euro per maand op de abonnementsformule Whim Everyday die normaal 55 euo kost.

Cash-for-car kan je niet cumuleren met verplaatsingsvergoeding

Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2018 wordt een werkgever door de RSZ gestraft als hij tussenkomt in de woon-werkverplaatsingen van een medewerker die zijn bedrijfswagen had ingeruild voor een som geld (cash-for-car); dat geld wordt immers verondersteld te dienen om die verplaatsingen te betalen. De tussenkomst wordt beschouwd als loon, en is dus niet vrijgesteld van sociale bijdragen. Er bestaat een uitzondering.

Cumulatie mobiliteitsvergoeding met verplaatsingsvergoeding: de RSZ zet zich op één lijn met de fiscus (Group S)

95% van de auto's voldoet niet aan uitstootcriteria van mobiliteitsbudget

30/11/2018

Werknemers met een mobiliteitsbudget die toch een auto wensen, zullen weinig keuze hebben. Van de bijna 6000 (sic) modelcombinaties op onze automarkt zijn er slechts 249 die niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat is amper 4,2%. Het gaat om 55 zero-uitstoot auto's, 25 full hybrides, 16 auto's op aardgas, 61 benzinewagens en 43 diesels. Dat heeft dataleverancier Jato uitgezocht.
Enkele modellen die volgens De Tijd behoren tot de 249: VW Up, Fiat 500, Citroën C1, en bij de diesels toch ook de Ford Mondeo en zelfs de Mercedes B-klasse.

Mobiliteitsbudget | Beperkte keuze voor wie nog bedrijfswagen wil (Fleet.be)

Fiscaalvriendelijk op vakantie in grote huurauto

30/11/2018

Het mobiliteitsbudget (verwachte invoering is nu 1 januari 2019) zal enkel ruimte laten voor kleine milieuvriendelijke auto's. Een last-minute toevoeging aan het wetsontwerp zal het evenwel mogelijk maken een "gewone" wagen te huren voor 30 dagen per jaar. Dat lost een reëel probleem op. Denk aan de gezinsvakantie naar het zuiden. Ook binnen de fiscaal interessante "tweede pijler" van het mob-budget zal occasionele huur van een auto of bestelwagen mogelijk zijn.

Mobiliteitsbudget | Frank Van Gool (Renta) reageert (Fleet.be)

Indexering in PC 200 zal ongeveer 2,17% bedragen

29/11/2018

450.000 bedienden ressorteren onder het Paritair Comité nr. 200. Zij zullen volgens een eerste raming van Acerta op Nieuwjaar hun loon zien stijgen met 2,17%. Te noteren: volgens Statbel zijn de prijzen in de winkel in een jaar gestegen met 2,75%. Ook de werknemers uit de voedingsnijverheid, de handel in voedingswaren, de primaire sector en bijvoorbeeld de casinobedienden mogen op 1 januari een aanpassing van hun loon aan de inflatie verwachten.

Lonen bedienden privésector (PC 200): Verwachte loonindexering bedraagt 2,17% (Acerta)

De inflatie stijgt van 2,35% naar 2,75% (Statbel)

We use cookies on our website to support technical features that enhance your user experience.

We also use analytics & advertising services. To opt-out click for more information.