Real Time News
for Human Resources Governance

Nieuwe pendelaar heeft plooifiets in de koffer

Meer werknemers kozen in 2018 bewuster voor de manier waarop ze de verplaatsing naar het werk maken. De populairste combinatie is die van auto en fiets. Sommigen combineren dagelijks: ze halen na de langste kilometers te hebben gereden de (plooi)fiets uit de koffer. Anderen combineren volgens de omstandigheden: blijft het droog of moeten ze die dag niet via de crèche, dan gaan ze op de fiets. In 2018 regelde meer dan 1 op 10 werknemers (11,1 %) het woon-werkverkeer op die manier.

Acerta mobiliteitsbarometer: populariteit bedrijfswagen stagneert, fiets wint terrein (Fleet.be)

Een kaart op maat van het mobiliteitsbudget

Als we de Wetstraat mogen geloven, zal het mobiliteitsbudget nu heel snel een feit zijn. Smart mobility speler Modalizy loopt daarop vooruit met een prepaidkaart die een werknemer de mogelijkheid verschaft zijn beschikbare budget te spenderen aan alternatieven voor de auto. Het is de werkgever die bepaalt hoeveel geld er op de kaart staat.

Modalizy hertekent zijn aanbod om in te spelen op het mobiliteitsbudget (Link2Fleet)

Auto delen of huren: zoek het verschil

Zipcar verlaat Brussel. Een teken dat autodelen niet aanslaat? Niet zeker. Je zou eerder verwachten dat ook professionele gebruikers vaker van deze services zullen gaan proeven. Car sharing is soms niet meer dan een ander woord voor huurauto’s die op straat geparkeerd staan en die je met een app huurt.

Hierna enkele marktspelers, voor meer details en tarieven kan je terecht bij Geeko (in het Frans):

Cambio: aanwezig in 30 Belgische steden en gemeenten. De dienst heeft zijn eigen parkeerplaatsen. Na gebruik breng je de auto terug naar waar hij stond.

DriveNow: uitsluitend Mini’s en BMW’s, in een beperkte zone van het hoofdstedelijk gewest. Na gebruik mag je de wagen achterlaten waar je wil.

Zen Car: veelal elektrische auto’s, vergeet na gebruik niet de stekker in het laadstopcontact te steken. Tamelijk voordelige forfaits.

Drivy: de service claimt 50.000 voertuigen van particulieren. Die zijn niet altijd beschikbaar, en dat is wellicht minder handig voor zakelijke gebruikers.

Nieuwe leaseauto kost meer

De maandelijkse kost van een nieuwe leaseauto is met 2 tot 4% toegenomen, meldt De Tijd. De voornaamste reden is dat de leasingbedrijven hun diesels na afloop van het contract nog moeilijk kwijtgeraken op de tweedehandsmarkt. De tweede reden is dat er op die tweedehandsmarkt sowieso een overaanbod bestaat. Eén van de verklaringen daarvoor is overigens de opkomst van cafetariaplannen.

Onverkoopbare diesels maken leaseauto duurder (De Tijd)

Tussenkomst in woon-werkverkeer stijgt voor veel werkgevers

Op 1 februari 2019 wordt een treinticket 1,18% duurder. Welke gevolgen dat voor jouw bedrijf heeft, hangt af van de sector. Veel bedrijfstakken betalen meer dan het minimum dat in 2009 werd vastgelegd in de nationale cao nr. 19 octies. Verwijst jouw sector gewoon naar die cao, dan blijven de oude forfaitaire bedragen van kracht. Toelichting bij Partena Professional.

Volgens diezelfde bron stijgt de fietsvergoeding per 1 februari van 0,23 naar 0,24 euro per afgelegde kilometer. Officiële bevestiging is er nog niet.

De prijs van de treinkaart wordt verhoogd: wat zijn de gevolgen? (Partena Professional)

Auto blijft vaste waarde in loonpakket

Een auto op kosten van de firma blijft een vaste waarde in het verloningsbeleid. Eén bediende op drie heeft er een, dat is evenveel als 5 jaar geleden. Opties en BTW inbegrepen (maar niet de korting) bedroeg de mediaanwaarde van de bedrijfsauto's vorig jaar 32.000 euro. De helft was dus duurder. Van de starters krijgt 18% een firmawagen; in deze groep is dat een vierwieler met een mediaanwaarde van bijna 26.000 euro.

Bedrijfswagen verdwijnt niet in de ‘war for talent’ (SD Worx)

Verplicht vanaf nu: het bedrijfswagenattest

Vanaf nu moet je een "bedrijfswagenattest" overhandigen wanneer een einde komt aan de overeenkomst van een werknemer die een bedrijfswagen had of een mobiliteitsvergoeding ontving. Partena Professional legt uit waarom dat zo is en wat er in dit document moet staan. Volgende week kan je bij hen overigens een sjabloon gratis downloaden, hou hun site dus in het oog.

Nieuw in 2019: Bedrijfswagenattest (Partena Professional)

Op een trotinette naar een businessafspraak? Jawel, het gebeurt al

09/01/2019

Deelsteps, hoverboards en one-wheelers veroveren hun plek in de verplaatsingsmix, of toch al in Brussel. 6% van de hoofdstedelingen maakte er vorig jaar gebruik van. Dat blijkt uit de jongste verkeersenquête van Vias Institute. De enquête gebeurde nog vooraleer Lime, het Amerikaanse bedrijf van deelsteps, in de hoofdstad voet aan de grond zette.

Brusselaar zoekt alternatieven voor de auto (hln.be)

We use cookies on our website to support technical features that enhance your user experience.

We also use analytics & advertising services. To opt-out click for more information.