Real Time News
for Human Resources Governance

"Thuiswerken schaadt mijn carrière"

Meer nog dan bij hun oudere collega's leeft bij de werknemers tot 35 jaar de vrees dat het gedwongen telewerken nefast is voor hun carrière en hen de mogelijkheid ontneemt cruciale vaardigheden aan te scherpen. Wat zij nu meest van al willen is een rol waarin zij kunnen groeien en progressie maken, bij een werkgever die voldoende opleidingen aanbiedt. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek, met 2000 respondenten in België, in opdracht van Workday.

Research from Workday Finds European Workers Eager to Make Up For Lost Career Opportunities

Het nieuwe normaal: hoe begin je er aan?

Het massale werken op afstand heeft ons veel geleerd. Over het belang van inzetten op vertrouwen en verbondenheid, bijvoorbeeld. Vanaf vandaag, 9 juni, eerste terugkomdag, moeten we die nieuwe inzichten toepassen in de praktijk. Hoe leg je dat aan boord? Daarover heeft rekruterings- en coachingspecialist Bright Plus een verrassend directe en frisse gids geschreven. Geen haastige whitepaper, maar een doordacht werkstuk waar je als HR en leidinggevende veel aan hebt.

Reboarding: aan de slag in het nieuwe normaal (Bright Plus)

2 dagen per week telewerken is optimaal

Over het algemeen neemt de positieve impact van telewerk op de productiviteit af na 2 dagen per week of 50% van de werktijd. Intensiever thuiswerken ondermijnt de werkgemeenschappen binnen organisaties. Zo luiden 2 van de lessen van een studie gepubliceerd in een speciaal nummer van Regards économiques, een tijdschrift dat uitgaat is van de economisten van UCLouvain.

Télétravail : solution d’avenir ou boom éphémère ? (samenvatting)

Hansez, I, Taskin, L. , Thisse, J.-F. (2021). Télétravail : solution d’avenir ou boom éphémère ? , Regards économiques, Numéro 164 (volledig nummer, pdf, 28 blz.)

Fiscaal steuntje voor intensieve opleidingen

Opleidingen dragen bij tot de ontwikkeling van werknemers. Vanaf dit jaar krijg je 11,75% vermindering van bedrijfsvoorheffing als je medewerkers opleidingen laat volgen die aan specifieke en redelijk strenge voorwaarden voldoen. Eén van die voorwaarden is dat de opleiding minstens 10 dagen duurt in een ononderbroken periode van 30 kalenderdagen.

Nieuwe vrijstelling van doorstorting bedrijfsvoorheffing voor opleidingen (Liantis)

Pandemie bepaalt hoe HR naar talent moet kijken

De pandemie dwingt veel bedrijven tot aanpassingen van hun businessmodel. Het juiste talent aanbrengen om die aanpassingen mogelijk te maken is in die organisaties vandaag de hoofdtaak van HR, vindt SD Worx. Vier aandachtspunten in die inspanning: tijdelijke werkkrachten, hiaten in vaardigheden en kennis, opvolging en vergoeding.

Wat met je talent na COVID-19? (SD Worx)

Medewerker komt zelf aan het roer van prestatiemanagement

Een sterke focus op de toekomstige ontwikkeling en prestaties van de werknemer, eerder dan op de behaalde resultaten, kenmerkt de manier waarop pionierende bedrijven aan prestatiemanagement doen. Tot die conclusie komen onderzoekers in Nederland. De drijfveer voor de werknemers is verschoven van financiële beloning naar persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast verschuift de verantwoordelijkheid van de leidinggevende naar de werknemer. Die komt zelf aan het roer te staan en krijgt van zijn leidinggevende de kans om het prestatiemanagement-proces zelf bottom-up vorm te geven.

Prestatiemanagement 2.0: van resultaatgericht naar mensgedreven (Tijdschrift voor HRM)

Volledige studie (pdf, 21 blz.)

Taal en digitaal zijn in Brussel de sleutels tot jobs

Als je competenties wil ontwikkelen, moet je weten van welk punt je vertrekt. Daarom heeft het Brussels gewest beslist dat tewerkstellingsagentschap Actiris eenvormige testmodules zal inzetten om alle werkzoekenden te evalueren vooraleer zij een opleiding mogen volgen. Het accent ligt op het meten van twee onmisbare vaardigheden: taal en digitaal.

Bruxelles veut cerner les compétences numériques et linguistiques de ses demandeurs d’emplois (L'Echo)

Omgaan met millenials vraagt "converserende intelligentie"

Twintigers en jonge dertigers verwachten constante positieve feedback en erkenning, plus een aanbod aan mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling als een poort naar loopbaangroei. Omgaan met deze millenials vraagt een andere aanpak, zo betoogt een Britse HR-opiniemaker. Net zoals ooit het belang van emotionele intelligentie is doorgedrongen, is nu het moment aangebroken voor "converserende intelligentie". Voor de groei van de organisatie is dit essentieel. Daarom zijn het de medewerkers die instaan voor opleiding en ontwikkeling die de leiding moeten nemen in deze nieuwe vorm van "employee relations".
 
Why employee relations now need to be led by L&D (Strategic HR Review, pdf, 2 blz.)

Stroomversnelling voor L&D

Bedrijven die snel schakelen zijn bedrijven die aan learning & development een strategisch belang hechten. Covid-19 beïnvloedt sterk hoe zij dat in de praktijk brengen, zo zegt Amerikaans onderzoek. Technologie speelt een grote rol. En werknemers beslissen zelf wanneer zij een leermoment inschakelen in hun arbeidstijd.

Workforce and Learning Trends 2021: Accelerating Through the Curve (CompTIA, pdf, 32 blz., lees vanaf blz. 14)

Goed leiden in het Nieuwe Normaal

Leiding geven op afstand vereist dat je de verwachte resultaten duidelijker formuleert dan voorheen, dat je veel feedback geeft (ook positieve) en dat je oprecht betrokken bent bij het welzijn van elke medewerker. "Geef het goede voorbeeld", zo luidt het advies van Vlerick-prof Katleen De Stobbeleir aan managers. "Draag ook zorg voor jezelf."

Leidinggeven in uitdagende tijden: want bij het nieuwe bedrijfsleven hoort een nieuwe leiderschapsstijl (Bright Plus)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.