Real Time News
for Human Resources Governance

Belgische werkgevers pioniers van de mobiliteitstransitie

Inzake hybride en 100 % elektrische bedrijfswagens behoort België tot de top-5 in Europa. Ook wat de alternatieve mobiliteitsoplossingen betreft, zit België in de kopgroep. Dat gaat dan vooral over zakelijk autodelen, fietsdelen, openbaar vervoer als alternatief voor de salariswagen en het mobiliteitsbudget. 69% van onze bedrijven brengt daarvan minstens één oplossing in de praktijk.

Mobiliteitsbarometer Arval: dit zijn de vijf trends (Fleet.be)

2020 Fleet Barometer Belgium (Arval, pdf, 135 blz., rechtstreekse download)

Fietsvergoeding verplicht voor 55.000 werkgevers

Vanaf vandaag 1 juli zijn alle werkgevers van paritair comité nr 200 verplicht een vergoeding te betalen aan hun bedienden die met de fiets naar het werk komen. De vergoeding bedraagt 10 eurocent per afgelegde kilometer, heen plus terug, met een maximum van 4 euro per werkdag. Sommige bedienden ontvangen nu méér dan dat. Er bestaat al een tijd een niet-verplichte gewone fietsvergoeding over alle sectoren heen. De cao van de bedienden zegt niet wat er moet gebeuren wanneer de verplichte sectorspecifieke regeling minder gunstig uitvalt.

Aanvullend Paritair Comité voor de bedienden - Collectieve arbeidsovereenkomst van 16 januari 2020 (pdf, 22 blz., rechtstreekse download)

Nieuw: tweedehands salariswagens

Leasemaatschappij ALD Automotive biedt aan de werkgevers en zelfstandigen nu ook auto's aan die een eerste carrière als bedrijfswagen achter de rug hebben. De voertuigen worden nagekeken en opgefrist en dan tegen een lager tarief opnieuw in de leasingmarkt gezet. Reken bijvoorbeeld op 250 euro per maand voor een Ford Fiesta, 350 euro voor een BMW 1-reeks of 450 euro voor een Land Rover Discovery Sport. Dat zijn wel vanaf-tarieven, je moet een offerte vragen.

ALD 2life Lease (ALD)

Corona geeft fiets een forse duw in de rug

De interesse voor fietsleasing is verdrievoudigd, zo meldt Arval. Bandenfabrikant Bridgestone verhuurt nu premium e-bikes tegen gunstige all-in tarieven. De elektrische mini-deelfietsen Wheels strijken neer in Brussel. Zo kunnen we nog even doorgaan. Het regent in deze post-lockdown fase berichten over de verhoogde populariteit van de tweewieler, ook in het woon-werkverkeer. Het is afwachten waar we over een jaar of twee zullen staan. Maar zelfs The Economist ziet de hele wereld op de fiets springen als gevolg van de pandemie.

Fietsleasing verdrievoudigd na corona (Fleet.be)

Bridgestone lanceert Mobeflex: abonnement voor premium e-bikes (Link2Fleet)

Amerikaans e-bikesysteem Wheels strijkt neer in Brussel (Kanaal Z)

How lockdown converted the world to cycling, and the speedbumps that lie ahead (The Economist)

Doorbraak voor MaaS als businessmodel

De financiële sector ziet businesskansen in mobility-as-a-service. Samen met Lab Box (D'Ieteren Auto) stopt Belfius 7 miljoen euro in Skipr. Met de multimodale app van Skipr op hun smartphone kunnen werknemers al hun professionele verplaatsingen doen. Hun private of publieke werkgever ontvangt één gebundelde factuur per maand. De oplossing werkt ook voor zelfstandigen. Skipr gaat uitbreiden naar Frankrijk.

Skipr haalt 7 miljoen euro op bij Belfius en Lab Box (persbericht)

Na corona willen werkgevers ander woon-werkverkeer

In het post-coronatijdperk willen de werkgevers flexibele en gezonde oplossingen voor het woon-werkverkeer. Zij zien hun mensen liever niet opeengepakt in bussen, trams of treinen. Veel bedrijven gaan onder meer het gebruik van de fiets aanmoedigen. Thuiswerken zal een blijver zijn. Dat zijn enkele resultaten uit een survey die de all-in-one professionele mobiliteitsdienst Skipr onlangs organiseerde bij een kleine 400 bedrijven.

Back 2 Work Survey results (Skipr, presentatie, 15 slides)

Ook deelsteps in mobiliteitsapp Skipr

In Antwerpen kan je vanuit de app Skipr nu ook een elektrische deelstep van Bird en Circ plannen, boeken en betalen. De Belgische Mobility-as-a-Service start-up is daarmee wereldwijd de eerste die Bird in zijn business-to-business multimodale app integreert. De werknemers kunnen ook privé van de app gebruik maken in het kader van een Mobiliteitsbudget.

Belgische Skipr wereldwijd eerste MaaS-app die Bird-deelsteps integreert (Fleet.be)

Skipr

Kilometerforfait gaat naar omlaag

Vooruitlopend op de officiële publicatie, en dus met enig voorbehoud, heeft Acerta berekend dat er een daling komt van de fiscaal en sociaal vrijgestelde forfaitaire kostenvergoeding die werknemers mogen ontvangen voor dienstverplaatsingen met de eigen auto, motorfiets of bromfiets. Van 1 juli 2020 tot 31 juni 2021 wordt die vergoeding 0,3564 euro per afgelegde kilometer. Tot het einde van deze maand bedraagt het forfait 0,3653 euro/kilometer. De verklaring ligt in de lagere brandstofprijzen.

Vrijgestelde kilometervergoeding daalt vanaf 1 juli 2020 (Acerta)

Bus en tram duurder voor werkgever

De verplichte tussenkomst van de werkgever in de prijs van het abonnement op het gemeenschappelijk vervoer, treinvervoer uitgezonderd, zal op 1 juli 2020 gelden vanaf de eerste kilometer. Dat vloeit voort uit een vorig jaar in de Nationale Arbeidsraad afgesloten overeenkomst. Tot 30 juni wordt de tussenkomst berekend vanaf de 5de kilometer na de vertrekhalte.

Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19/9 van 23 april 2019 (NAR, pdf, 11 blz.)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.