Real Time News
for Human Resources Governance

"Uber moet chauffeurs in dienst nemen"

Volgens de FOD Sociale Zekerheid zijn de Uber-chauffeurs geen zelfstandigen. Dat leren we uit een persbericht van het ACV. Het is Uber dat de dienstverlening organiseert, de tarieven en de regels bepaalt, de chauffeurs controleert en bijstuurt. Bijgevolg moeten de chauffeurs als werknemers in loondienst behandeld worden, zo vat ACV het standpunt van de FOD samen.

'UBER-chauffeurs zijn geen zelfstandigen' (ACV)

Snelheidsboete terugvorderen, of RSZ en fiscus eisen hun deel

In Brussel gaat het snelheidsboetes regenen. Sinds enkele dagen is vrijwel de hele stad een Zone 30. Voor een overtreding begaan tijdens de werkuren is de werkgever burgerrechtelijk aansprakelijk voor de betaling van de boete. Als je de boete betaalt en daarna niet doorrekent aan de haastige medewerker, kloppen de RSZ en de fiscus aan de deur. Een interessante toelichting bij Securex.

Brussel ‘Stad 30’: uw werknemer wordt geflitst, wie betaalt de boete? (Securex)

Salarisauto gaat meer kosten

Veel gebruikers van een salariswagen zullen over 2021 meer belasting betalen omdat hun Voordeel Alle Aard omhooggaat. De verklaring en alle details via onderstaande link. Twee voorbeelden, berekend door expertfirma Mobilitas, allebei met betrekking op een auto met een fiscale catalogusprijs van 30.000 euro, met tankkaart. Van een benzine-auto (130 gr CO2) stijgt het VAA van 1903 naar 2134 euro. Van een diesel (120 gr CO2) neemt het VAA toe van 2160 naar 2340 euro.

Belangrijke stijging voordeel van alle aard 2021 doordat de referentie CO2-uitstoot fors daalt (Link2Fleet)

Diesel is niet uitgerangeerd

De dieselmodellen zakken niet verder weg, integendeel, ze stabiliseren op één derde van de Belgische markt. De nieuwste dieselmotoren stoten veel minder stikstofoxide uit en wat CO2 betreft hebben ze benzine ingehaald. Daardoor weegt hun lager verbruik opnieuw zwaarder door in de aankoopbeslissingen. SUVs en crossovers blijven populair, 1 nieuwe auto op 10 is (deels) elektrisch.

Automobieljaar 2020 in 6 vaststellingen (Febiac)

Salariswagens: kijk naar het gelijkvormigheidsattest

Voor nieuwe bedrijfsauto's die privé mogen worden gebruikt, zullen vanaf 1 januari 2021 andere regels gelden voor de berekening van het voordeel alle aard van de werknemer en voor de aftrekbaarheid in hoofde van de werkgever. Maar de wet is op zo'n manier geformuleerd, dat in sommige gevallen de keuze bestaat tussen twee uitstootwaarden en dat men mag kiezen voor de gunstigste. Het gaat om de nieuwe auto's waarvan het gelijkvormigheidsattest, naast de voortaan verplichte WLTP-waarde, nog steeds de NEDC 2.0-waarde vermeldt.

Bedrijfswagen: zal het voordeel van alle aard in 2021 uiteindelijk hoger zijn? (Group S)

Aantal fietsvergoedingen stijgt

Afgezien van logische dipjes in de lockdownperioden toont 2020 een duidelijke en aangehouden maand-op-maand stijging van het aantal werknemers dat een vergoeding per afgelegde fietskilometer ontvangt van zijn bedrijf. In Oost-Vlaanderen keert 33% van de werkgevers deze niet-verplichte vergoeding uit. In Wallonië gaat het om minder dan 10%.

In 2020 fietsen we meer naar het werk (dan in 2019) (SD Worx)

Compenseert stilstaande auto de thuiswerkvergoeding?

Door al dat thuiswerk rijden salariswagens tegenwoordig minder kilometers. Dat betekent lagere brandstof- en leasingkosten. Vanaf welk punt compenseren deze besparingen de thuiswerkvergoeding van maximaal 129,48 euro per maand die de werkgever kan toekennen? Deze interessante maar complexe rekenoefening deed Link2Fleet.

Thuiswerken: gunstige impact op de TCO (link2fleet.be)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.