Real Time News
for Human Resources Governance

Tesla of BMW? Het verschil bedraagt 12 euro

Normaal gezien krijgt jouw afdelingsmanager een BMW 320d, maar zij wil - als eerste in het bedrijf - liever een Tesla Model 3. Wat nu? De baas zal willen weten hoeveel dat gaat kosten, fiscale aspecten inbegrepen. Die berekening is specialistenwerk. Expert Michel Willems heeft het werk voor jou gedaan, en het antwoord is in dit concrete voorbeeld dat de Tesla - op dit moment - per maand 11,76 euro duurder uitvalt. Daar valt mee te leven. Het installeren en afschrijven van laadapparatuur bij de werknemer thuis is inbegrepen.

De TCO-uitdaging van de elektrische voertuigen (Link2Fleet)

Test jouw kennis over het mobiliteitsbudget

Hoe was dat ook alweer met dat mobiliteitsbudget? Mag je een restsaldo uitbetalen in cash, ja of nee? Jouw parate kennis over dat soort vragen kan je nu, zonder dat iemand over jouw schouder meekijkt, eenvoudig testen door online een quiz in te vullen.

Ken jij de spelregels van het mobiliteitsbudget? Doe de test (SD Worx)

Lees ook: 3 uitgewerkte voorbeelden van een mobiliteitsbudget ter waarde van 6500 euro per jaar, op blz. 27 van een whitepaper van Hudson: Mobiliteit 2019 (Hudson, pdf, 35 blz., rechtstreekse download)

Schoenen zijn een fiscaal interessant "ander vervoermiddel"

Naar het werk fietsen wordt aangemoedigd omdat het milieuvriendelijk is. Nog duurzamer is wandelen. Maar daar heeft de wetgever niet aan gedacht. Ook op sectorniveau is weinig geregeld. Toch kan je werknemers die te voet komen, motiveren met een fiscaal vrijgestelde "kilometervergoeding". Voor inkomstenjaar 2019 bedraagt zij maximum 410 euro. Jammer genoeg zijn daar sociale bijdragen op verschuldigd.

Levert te voet naar het werk gaan niets op? (Acerta)

Elektrische bedrijfsauto's: slim of niet?

Zijn full electric bedrijfsauto's wel een goed idee? De ceo die stilstaat met een leeggereden accu, je mag er niet aan denken. Of de servicetechnicus die onderweg naar een snelle interventie veel tijd verliest aan het oplaadstation, idem dito. Eurelectric, een lobby, wil op dit soort twijfels een antwoord bieden door "mythes en realiteit" over de laadinfrastructuur tegenover elkaar te zetten. Een staaltje daaruit: er zijn nu snelladers die in 8 minuten de accu tot 80% vullen.

EV charging infrastructure: Myths and reality (Eurelectric, pdf, 4 blz., rechtstreekse download)

Openbaar vervoer klopt Kantoorbus

Het leek een goed idee, maar de kantoorbus voor Vlaamse pendelaars heeft zijn gebruikers niet gevonden. Een jaar na de start zijn 8 van de 9 vaste lijnen stopgezet. Alleen de verbinding tussen Gent en de luchthaven van Zaventem is nog actief. "Wij boden te weinig flexibiliteit vergeleken bij het openbaar vervoer." De kantoorbus voor werknemers van Colruyt, tussen Gent en Halle, is na 3 jaar nog altijd in bedrijf.

Kantoorbus voor Vlaamse pendelaars flopt (hln.be)

Website van Kantoorbus

Bij Colruyt begint werkdag in de kantoorbus (HR Alert, 23 augustus 2016)

Fiscale doodsteek voor valse hybrides

"Valse" hybride auto's, aangekocht of in leasing genomen vanaf 1 januari 2018, worden binnenkort voor de berekening van het voordeel van alle aard (VAA) en voor de aftrek van de beroepskosten behandeld alsof ze evenveel CO2 uitstoten als het "overeenstemmend voertuig". Dat is het identieke model maar dan zonder het elektrisch motortje dat eraan toegevoegd was om louter fiscale redenen. Een recent KB bevat de regels om uit te maken welk model uit de catalogus het overeenstemmende voertuig is. Daarmee is het lot van een aantal stekkerhybrides bezegeld.

‘Valse’ hybride bedrijfswagens: eigenschappen overeenstemmend voertuig vastgelegd (Partena Professional)

Lees ook: Vlaanderen belast vuile auto's pas in 2021 meer (De Tijd). Volgens deze bron zal de nieuwe Vlaamse regering de Europese uitstoottest WLTP niet in 2020, maar pas in 2021 invoeren. WLTP zal sommige belastingen op "niet-milieuvriendelijke" auto's de hoogte injagen. Ook de tweedehandsmarkt zal dat voelen.

Hoe je treinpendelen gratis kan maken

Tussenkomen in de kosten van woon-werkverplaatsingen met het openbaar vervoer is verplicht. Je kan als werkgever een stapje verder gaan. Sluit een contract met de NMBS, betaal 80% van het abonnement van jouw treinforensen en laat de Staat het saldo betalen. Resultaat: jouw werknemers pendelen gratis. Bovendien blijf je gespaard van paperasserij. De naam van deze formule: de derdebetalersregeling.

De derdebetalersregeling: een financiële stimulans voor het klimaat (Securex)

"Bedrijfswagen wordt véél duurder"

Niet het mobiliteitsbudget, maar de fiscus zal de motor zijn van een drastische verandering op het vlak van de salariswagens. Zo voorspelt Attentia. Vanaf 2020 treedt de hervorming van de vennootschapsbelasting in werking, wat een bedrijfsauto uiteindelijk 15 tot 20% duurder kan maken voor de werkgever. Vanaf 2021 zullen ook de nieuwe emissienormen de belastingen op auto's opdrijven. Maar niet iedereen zal de schok op hetzelfde moment voelen.

Is er een groene golf op komst? “In de volgende jaren zal het aantal bedrijfswagens drastisch minderen” (Attentia)

Skipr for Business maakt mobiliteitsbudget haalbaar voor werkgever

Mobiliteitsstart-up Skipr lanceert Skipr for Business en wordt zo de eerste die zowel op de particuliere als op de zakelijke markt actief is. Een voor de werkgever kostenneutrale overstap naar het mobiliteitsbudget wordt nu echt haalbaar in de praktijk. In één app regelt de werknemer zowel zijn privé- als zijn professionele verplaatsingen met eigen, openbaar en gedeeld vervoer. De app houdt privé en beroeps uit elkaar. De werkgever ontvangt één factuur per maand en hoeft zich verder administratief nergens meer om te bekommeren. Zelfs het recupereren van de BTW is geregeld.  Skipr for Business werkt op dit moment met de NMBS, De Lijn, MIVB, Tec, Poppy, Uber, Circ, Jump, Villo, Vélo en Mobit.

Skipr for Business

We use cookies on our website to support technical features that enhance your user experience.

We also use analytics & advertising services. To opt-out click for more information.