Real Time News
for Human Resources Governance

Bedrijfsauto moet elektrisch, laadpalen fiscaal aantrekkelijk

Reeds vanaf 2023 zullen nieuwe bedrijfswagens op diesel of benzine fiscaal minder aantrekkelijker worden. Vanaf 2026 zullen nog enkel elektrische modellen recht geven op aftrekbaarheid. Dat is het voorstel van de minister van Financiën. In lopende contracten wil hij niet inbreken. Bedrijven zullen hun investering in laadinfrastructuur voor meer dan 100 procent van de kostprijs mogen aftrekken en bovendien versneld mogen afschrijven.

Bedrijfswagen blijft aanlokkelijk, als hij maar elektrisch is (De Standaard)

Nieuwe kans voor mobiliteitsbudget

Tot dusver kent het mobiliteitsbudget totaal geen succes. Maar verklaar het nog niet dood. Experts in verloning en extralegale voordelen blijven er rotsvast in geloven. De Wetstraat belooft te sleutelen aan de mankementen in de wet. En de omslag naar thuiswerken zal ook een impact hebben. 2021 zou het jaar van de doorstart kunnen worden.

Mobiliteitsbudget overtuigt slechts 0,15 % van doelgroep na twee jaar, maar 2021 wordt beter (Acerta)

Het mobiliteitsbudget krijgt een tweede kans (Trends / MoneyTalk)

Vincent Van Peteghem: “Een vereenvoudiging van het mobiliteitsbudget wordt bestudeerd” (Fleet.be)

Salarisauto of hoger pensioen?

Laat je als werkgever echt de keuze tussen een salarisauto of een hoger brutoloon? Zeg er dan bij dat de vierwieler aan het latere pensioen zal knabbelen. Niet veel, maar na enkele jaren begint het aan te tikken. Een hoger brutoloon heeft ook een positieve impact op het vakantiegeld, de eindejaarspremie, en de werkloosheids- en ziekte-uitkeringen.

Levert een bedrijfswagen nu meer of minder pensioen op? (De Tijd / Netto)

Lees ook: Bedrijfsauto is 500 euro per maand waard (HR Alert, 27 januari 2021)

28 euro taks voor een... Bentley

De minimum CO2-bijdrage is in 2021 gelijk aan 27,54 euro per maand. Link2Fleet ging na welke modellen van dat minimum profiteren. Voorbeelden: de Audi A3 Sportback 1.5 TSFI benzine (150 pk), de Citroën C3 Aircross 1.5 Blue HDI diesel (110 pk), de full hybride Ford Mondeo Clipper 2.0. Het is bij de plug-in benzine modellen met een uitstoot tot 113 gr CO2 per kilometer dat de verrassingen komen. Denk aan de Porsche Cayenne 4.0 E (680 pk!) of aan de Bentley Bentayga Plug-in Hybrid (450 pk).

Ontdek de fiscale verrassingen van de formule CO2 bijdrage (Link2Fleet)

Meer palen om snel stroom te tanken

De fleetsector voorspelt dat 2021 het jaar wordt van de definitieve doorbraak van de elektrische (bedrijfs-)auto. Die trend krijgt een duw in de rug door de komst van een nieuwe specialist in publieke snelle laadpalen. Die snelle laders zijn bij ons veel te zeldzaam. Het Nederlandse bedrijf Yeet! gaat in zijn eentje het aantal in Vlaanderen met de helft verhogen. Een oplaadbeurt zal hooguit 20 minuten duren.

Nieuwkomer belooft golf aan snelle laadpalen dit jaar (De Tijd)

Firmawagen overnemen? Verwacht geen koopjes

Jouw firmawagen afkopen kan een goed idee zijn, maar de leasingmaatschappij zal niet geneigd zijn te onderhandelen over de prijs. Een voorbeeld: voor een Volvo XC40 Momentum Pro 2WD die 42.350 euro (inclusief btw) heeft gekost, zal de leasingmaatschappij na 4 jaar en 100.000 kilometer 19.900 euro willen. "De beste reden om een salarisauto privé verder te gebruiken, is dat je hem kent. Je weet hoe ermee gereden is en dat hij is onderhouden zoals het moet."

Is het interessant om een bedrijfswagen over te kopen? (De Tijd / Netto)

Top-5 van de salariswagens

Ondernemingen en zelfstandigen hebben duidelijk een andere smaak als het om de keuze van een bedrijfsauto gaat. Dit was in 2020 de top-5 bij de werkgevers: Mercedes A klasse, Volvo XC40, Skoda Octavia, Fiat 500 en (jawel, pas op de 5de plaats) de Volkswagen Golf. Bij de zelfstandigen zag de top-5 er zo uit: Volvo XC40, Citroën C3, Mini Cooper, Mercedes GLC en Renault Captur.

De favoriete bedrijfswagens van de ondernemingen en zelfstandigen zijn… (Fleet.be)

Fietsvergoeding betaalt leasing van e-bike

Koning Auto heeft een prins: de fiets. In het afgelopen corona-jaar maakte de tweewieler opnieuw een forse sprong in de woon-werk statistieken. Eén werknemer op 3 legt nu minstens een deel van zijn pendeltraject af met de fiets, in de provincie Antwerpen zelfs 1 op 2. Het aantal fietsvergoedingen dat werkgevers uitbetalen is op vijf jaar met 60 % gestegen: van 12,5 % in 2015 naar 20 % in 2020. Dankzij de vergoeding verdienen werknemers al snel de leasekost van een elektrische fiets terug.

Mobiliteit in coronajaar 2020: 1 op 3 woon-werkverplaatsingen gebeurde (deels) met de fiets (Acerta)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.