Real Time News
for Human Resources Governance

Kilometerforfait stijgt op 1 juli

[UPDATE: bedrag 2020-2021 gecorrigeerd] Volgens een berekening door SD Worx mag je vanaf 1 juli 2021 een forfait van 0,3707 euro per kilometer uitbetalen aan een werknemer die zijn auto, motorfiets of bromfiets gebruikt voor dienstverplaatsingen. Het gaat om een stijging. Het vorige bedrag was 0,3542 euro. Het nieuwe forfait moet nog officieel bevestigd worden.

Forfaitaire kilometervergoeding: nieuw bedrag vanaf 1 juli 2021 gekend (SD Worx)

Tijd om mobiliteitsbeleid te herbekijken

De terugkeermomenten en de omslag naar het hybride werken hebben allerlei gevolgen voor de werkgeverstussenkomst in de woon-werkverplaatsingen. Je zal die hele kwestie onder de loep moeten leggen. Een voorbeeld: halftijdse treinabonnementen of zelfs losse dagtickets zullen misschien voordeliger uitvallen dan het klassieke NMBS-abonnement.

Terugkeer naar de werkvloer, wat met de mobiliteit van je medewerkers? (Acerta)

E-wagen is meestal haalbaar

Rijdt een bedrijfsauto of -bestelwagen minder dan 300 kilometer per dag, dan mag dat gerust een elektrisch aangedreven voertuig zijn. Tot die conclusie komt een studie die rekening houdt met alle parameters, inbegrepen bijvoorbeeld de beschikbaarheid van laadpalen. In België gaat het om 56% van alle bedrijfswagens. Als het aantal laadpalen eindelijk de hoogte ingaat - wat de federale regering hoopt te bereiken - dan zal ook dat percentage toenemen.

56% van de Belgische voertuigen kan door elektrische alternatieven vervangen... (Fleet.be)

Elekrificatie al voelbaar over 2 jaar

De quasi-verplichte omschakeling naar elektrische bedrijfsauto's zal zich snel laten voelen. Vanaf 1 juli 2023 begint van elke nieuw aangeschafte, gehuurde of geleasde benzine- of dieselauto de fiscale aftrekbaarheid stapsgewijze jaar na jaar te verminderen. Van elke na 1 januari 2026 aangeschafte, gehuurde of geleasde benzine- of dieselauto is de aftrekbaarheid nul. De aftrekbaarheid van elektrische modellen wordt vanaf 2027 stapsgewijze verminderd naar 67,5% in 2031.

Verduurzaming mobiliteit: Regering bereikt akkoord (SD Worx)

Zijn er genoeg laadpalen? En moet je meer betalen? Acht vragen over de nieuwe regeling voor bedrijfswagens (De Standaard)

Bedrijfsauto lokt jongeren niet meer

Het was ooit anders, met een salariswagen lok je jonge werknemers en jonge jobzoekers tegenwoordig niet meer. Althans, zo luidt een opvallende vaststelling in een onderzoek in Vlaanderen. De VDAB was daarbij betrokken. Amper 7% van de jongeren vermeldt een bedrijfswagen als een reden om voor een werkgever te kiezen. Jobinhoud (42%), locatie (37%) en een goed loon (29%) wegen veel zwaarder door.

Bedrijfswagen laat jongeren koud (Jobat)

Fietsen droog en veilig dankzij Roof

Er zijn meer fietspendelaars dan vroeger en ook meer bedrijfsfietsen. Dat roept nieuwe problemen op. Stel, je huurt een kantoor op een 4de verdieping ergens in Brussel en van jouw 6 young urban professionals arriveren er 's morgens 3 met de fietshelm nog op het hoofd. Waar kunnen zij hun tweewieler kwijt met een minimale kans op diefstal? Probeer bij Roof. Dat is een platform waar bezitters van privé-garages (er zijn er een kwart miljoen in de stad) afgesloten en met camera beveiligde parkeerruimte verhuren aan fietsers vanaf 15 euro per maand.

Roof

Fiscale plannen over bedrijfsauto's veroorzaken schokgolf

De regeringsplannen over de bedrijfswagens veroorzaken een schokgolf. Als ze werkelijkheid worden, komt er een revolutie op de Belgische automarkt. Ondanks de omschakeling naar e-auto's zullen de werkgeverskosten omhoog gaan. Als jouw bedrijf uiterlijk eind volgend jaar laadstations installeert die buiten de kantooruren ook door het publiek mogen gebruikt worden, is die investering dubbel aftrekbaar.

Nieuwe fiscaliteit maakt bedrijfswagen duurder (De Tijd)

Bedrijfswagen moet vergroenen maar... (SD Worx)

Vergroening bedrijfswagens focust eenzijdig... (Mobia): automobielfederaties zijn niet gelukkig met de radicale plannen van de regering

Niet minder, maar méér bedrijfsauto's

4 op 10 bedrijven verwachten dat ze over 3 jaar méér bedrijfswagens zullen hebben dan vandaag. Een belangrijke reden is de opkomst van de lage-emissiezones. Die zones zijn ook nu al de omslag naar e-auto's aan het versnellen. Salarisauto's leggen een derde minder kilometers af door het verplicht thuiswerken.

Arval Mobility Observatory Barometer... (Link2Fleet)

The Arval Mobility Observatory publishes... (Arval): samenvatting van de internationale studie

145 auto's voldoen aan mobiliteitsbudget

Experts blijven herhalen dat het mobiliteitsbudget een onderschat verloningsinstrument is. De regering gaat de formule bovendien nog aantrekkelijker maken. Intussen heeft men keuze zat wat de auto's betreft die volden aan de criteria voor pijler 1. Fleet.be en Jato telden 145 modellen in 750 versies. Dat zou na de zomer wel kunnen veranderen.

Mobiliteitsbudget: meer dan 145 modellen... (Fleet.be)

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.

Wij plaatsen ook analytische, advertentie- en socialemediacookies; klik op Meer informatie om deze te weigeren.